Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lukáš Pítra na téma: „SEO - jako budování mezilidské sítě"

Lukáš Pítra je specialistou na marketing ve vyhledávání (SEO, PPC). S devíti lety praxe v oboru působí poslední tři roky jako konzultant na volné noze. Má také zkušenosti jako in-house specialista a manažer agenturních týmů.

Již několik let pracujete jako SEO konzultant. Jak jste se k tomu dostal?

„Když jsem studoval na střední, byla moje představa budoucnosti zcela odlišná. Chtěl jsem být sociologem nebo psychologem. Na vysokou školu jsem se ale nedostal, a protože v té době byla ještě stále povinná vojenská docházka, řešil jsem, co s tím. Nebyla lepší možnost než jazyková škola, tak jsem na ni na rok šel. Viděl jsem, že mi jazyky jdou, takže jsem se následující tři roky při vysoké škole živil jejich výukou. To už jsem studoval marketing. Až v průběhu bakalářského studia jsem se k SEO dostal v rámci firemních stáží, když jsem pracoval v retailu. Dělal jsem klasickou marketingovou práci, tu analogovou, plnil jsem především off-line úkoly. Pak jsem se tak osm, devět let zpátky dostal k úpravám webu. Tehdy nebyl internet a výkonnostní marketing ještě pro firmy tak jednoduchý. Web byl spíše vizitkou podniku a jeho úpravy se házely na juniory nebo na ty, co neměli nic lepšího na práci.  Dostal jsem se k tomu jako samouk, přečetl jsem si první články od Marka Prokopa a jemu podobných o tom, jak SEO funguje. A začal jsem si s tím hrát. Postupně jsem se pak během dvou tří následujících prací začal primárně věnovat právě tomu.“

Jak byste SEO definoval?

„SEO je snaha zaujmout vyhledávající lidi skrze vyhledávač. SEO je optimalizace nalezitelnosti. Ve firemní praxi to znamená, že chci, aby mi vyhledávače posílaly lidi na web, aniž bych jim za to musel platit. Vyhledávač potřebuje i neplacené výsledky. Kdyby Google a Seznam byly složené jen z reklamy, nikdo by je nechtěl používat. Málo lidí má rádo čistě reklamní katalogy. Když si někdo koupí noviny, kouká na televizi nebo poslouchá rádio, primárně chce slyšet hudbu a reklamu bere jako nutné zlo. Podobné to je i ve vyhledávání. SEO je o tom zasloužit si místo v neplaceném prostoru, být tak dobrá odpověď na dotaz, abych za to vyhledávači stál.“

Říkáte, že SEO není raketová věda, ale otázka selského rozumu. Můžete to rozvést?

„Všechny taktiky, které směřují k tomu mít více návštěv z vyhledávačů, nejsou nějak zásadně složité. SEO není technicky složitá disciplína, jako je třeba PPC reklama nebo jako je programmatic buying. SEO je o tom, že lidé něco hledají a vy se jim snažíte svým webem co nejvíce pomoci. Na tom není nic těžkého. Každý z nás přece ví, jaké odpovědi, jaké stránky by si chtěl na webu prohlížet. A výzkumy ukazují, že se většina lidí shoduje na tom, jak by stránky měly vypadat. Chceme velké nadpisy a relevantní text, který ale není plný klíčových slov.  Chceme rychlé, přehledné, logicky strukturované a dobře použitelné weby. Chceme weby, o kterých i jiní říkají, že jsou dobré a že jim věří – třeba formou odkazů nebo sdílení na sociálních sítích. Na tom není nic složitého, je to přirozené.“

Co vás osobně na SEO baví?

„Baví mě různorodost. Když si vezmu svůj běžný pracovní den, pracuji s analytickými nástroji, hodně si čtu, brousím webem a zjišťuji, co lidé píšou, co si mezi sebou říkají. Kreativní práce zahrnuje vytváření něčeho nového, co jsme do té doby nedělali. Telefonování si s lidmi, osobní schůzky. Testování. Je to velmi různorodá činnost, která spojuje to technické, lidské a kreativní. Je to zábava. Neokouká se to.“

V čem je SEO mezi marketingovými nástroji výjimečné?

„Na rozdíl od ostatních disciplín internetového marketingu je to hodně člověčí práce. Dříve to byla taková ‚geekovská‘ záležitost. Dělali ho napůl programátoři, záleželo na zdrojovém kódu. To už se dávno změnilo. Dnes je SEO na pomezí PR, obsahového marketingu a práce se zákaznickou psychologií. Pořád jsou tam technické věci, jako je analýza klíčových slov, indexace, průchodnost webu a meta značky. Těžiště úspěchu SEO ale dnes leží mimo web. Kdo na vás odkazuje, kdo vás cituje, kdo si všimne vašeho obsahu, komu přijde zajímavý. Vy musíte hodně diskutovat s lidmi uvnitř a vně firmy. Musíte dohadovat mnoho partnerství, přátelství, spoluprací. Je to budování mezilidské sítě, je to zábava.“

Kdo obvykle bývá vaším klientem?

„Hodně se to vyvíjí. Když jsem šel na volnou nohu, byl jsem rád za jakoukoliv zakázku. Pracoval jsem na řadě malých nebo začínajících projektů. Dnes se mí klienti rekrutují z řad středně velkých a velkých firem. Zpravidla to jsou e-shopy, firmy, které chtějí být vidět a chtějí na své viditelnosti vydělat.“

Jak probíhá spolupráce s klienty?

„Každý potřebuje něco jiného, ale ve finále je model SEO jednoduchý. Na začátku je potřeba zmapovat, v jakém stavu klient je, v jakém stavu je jeho web a odkazové portfolio, co už stihl napáchat za škody nebo vymyslet za dobré věci. Je potřeba se zorientovat v číslech, jaká jsou ta výchozí, kam chceme dojít a jaký z toho bude efekt. To udává základní kurz. Pak už je to jen o tom vymyslet jak s daným rozpočtem k cílům dojít a nezbabrat všední rutinu.“

Na přednášce s našimi studenty a absolventy jste rozkrýval klíčové mechaniky moderního SEO. Jaké jsou ve stručnosti jeho zásady?

„Nejzásadnější je pochopit, jak vyhledávač funguje. Když do něj zadáte dotaz – například ledničky, snaží se nalézt takový výsledek, který nejlépe odpovídá vašemu dotazu. Ideálně něco o ledničkách vybrané značky, kterou hledáte. Nebude o pračkách, nebude tam návod na použití. Bude o produktu. Bude to stránka, která se rychle načítá, která bude přehledná a návštěvník s ní bude spokojený. Zase se vracíme k tomu, že když vyhledavač nebude nabízet skvělé stránky, budou lidé hledat informace jinde. Jde především o pochopení hledajících a správné připravení odpovědí. Pakliže působím v konkurenčním prostředí, musím pomoci popularitě stránky. Řada komerčních webů nebo firem dělá chybu, že se zaměřuje jen na tu část u sebe na webu. Má skvěle připravené vstupní stránky, optimalizuje na klíčová slova, má bezvadně vyřešené technické věci. Už ale nezvládá tu člověčí část SEO. Jít ven, dát o sobě vědět, získat kontakty, získat zmínky, propojit to s ostatními marketingovými aktivitami.“

Co by měly splňovat texty na webu?

„Já osobně, ač jsem SEO konzultant, doporučuji firmám, aby na SEO při tvorbě textů zas tak moc nemysleli. Asi každý už někdy narazil na weby, kde jsou nesmyslné texty plné podivných slovních útvarů nebo se tam opakuje dokola jedno slovo. Někdo je pravděpodobně dělal v dobré víře kvůli SEO. Potíž ale je, že vaše webové texty slouží všem vašim webovým kanálům, takže i PPC reklamě, e-mailingu, přímým vstupům, lidem, kteří přijdou ze sociálních sítí. Ty texty suplují vašeho prodejce, vašeho styčného důstojníka u zákazníka. Musí sloužit všem. Není úplně moc dobrý nápad myslet na SEO, jestli jste použili klíčové slovo ve všech tvarech a v dostatečném počtu. Bylo by dobré, aby se dotaz, na který chcete být k nalezení ve vyhledávání, na stránce objevil. Myslím, že stačí, aby tam byl jednou nebo dvakrát. Váha stránky se dá dohnat odkazy zvenčí. Není nutné tomu texty přiohýbat. “

S jakými chybami se nejčastěji setkáváte u firem, které od vás chtějí rady? Jaké jsou nejčastější prohřešky?

„Tou asi úplně nejčastější chybou, která současně vrhá špatné světlo na SEO jako průmysl, jsou zkreslená a nerealistická očekávání klientů. Problém SEO je v tom, že je to trochu blackbox. Nikdo nevidí do toho, co přesně vyhledávače dělají. Na rozdíl od PPC reklamy, kde jsou jasná pravidla a vše je jasně zmapované. Je obtížné odhadnout, jak rychle a jak velký efekt vám SEO přinese. V Čechách se vžilo, že SEO je něco zadarmo, co stačí jen tak pošolíchat na webu a ono to bude fungovat. Zadavatelé často kladou přílišné nároky na svého dodavatele nebo na své interní lidi v tom smyslu, jak vysokou návštěvnost chtějí, za jak málo peněz a v jak krátkém čase. Dodavatelé se cítí pod obrovským tlakem a dělají spoustu aktivit, které přinášejí krátkodobé zisky, což  mnohdy ale není dlouhodobě funkční. Je to takový zamotaný kruh. Firmy by se měly naučit klást realistické požadavky, víc se bavit se svým partnerem, o tom, čeho dosáhnout, aby mohl dýchat a dělat svou práci opravdu pořádně. Tím myslím dlouhodobě, ne jen na příští měsíc.“

Jaký projekt byl pro Vás zatím největší výzvou?

„Všechny jsou svého druhu výzvou, protože každý projekt potřebuje něco trochu jiného. V současné době pracuji pro dva velké české výrobce, jeden vyrábí okna a dveře, druhý zahradní krby. Je to podobný byznys, oba prodávají něco do domu přes svou síť prodejců. Chcete získat odkazy z podobných typů webů, lidé vyhledávají podobné dotazy, je tam překryv cílové skupiny. Zdálo by se, že budou fungovat podobné techniky. Není to tak. Některé věci fungují u výrobce oken, ale propadly u krbů a naopak. Je to výzva. V relativně krátkém čase musíte dospět k tomu, co bude firma potřebovat. Pokud bych měl jmenovat jeden konkrétní projekt, pak to byla příprava nového webu pojišťovny Kooperativa. Čistě z důvodu, který se týká všech korporací. Rozhodovacího procesu se účastní hodně lidí, kteří často o SEO nic nevědí. Ti lidé jsou pak kvůli SEO nuceni dělat kompromisy, aby web dobře fungoval. A není vůbec snadné takové kompromisy vysvětlit a prosadit.“ 

Rozhovor s Lukášem Pítrou vznikl za podpory MBA školy Business Institut EDU, které bych tímto rád poděkoval.

Autor: Ondřej Hykel | středa 9.12.2015 10:20 | karma článku: 6,43 | přečteno: 265x
  • Další články autora

Ondřej Hykel

Jan Řežáb na téma: "Energeticky úsporné bydlení."

Ing. Jan Řežáb je již třináctým rokem majitelem a do roku 2013 byl také ředitelem developerské skupiny JRD. JRD se hned po svém založení stala průkopníkem energeticky úsporného a environmentálně šetrného bydlení.

27.1.2016 v 13:41 | Karma: 4,45 | Přečteno: 254x | Životní prostředí a ekologie

Ondřej Hykel

Tomáš Raška na téma: „Způsoby financování jako důležitý faktor úspěchu transakce"

Investiční a finanční skupina Natland se zaměřuje na investiční příležitosti na lokálním trhu. O strategii výběru jsem hovořil majoritním vlastníkem Natlandu a úspěšným podnikatelem Tomášem Raškou, MBA, LL.M.

3.12.2015 v 11:44 | Karma: 6,32 | Přečteno: 213x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Drahomíra Mandíková na téma: „Udržitelný byznys - odpověď na výzvy současného světa."

Drahomíra Mandíková je členka představenstva a nejvyššího vedení Plzeňského Prazdroje a ředitelka firemních vztahů a komunikace.

29.9.2015 v 13:24 | Karma: 7,69 | Přečteno: 393x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Zajímavá infografika o studiu MBA v ČR.

Vážení,následující infografika představuje procentuální statistiky, ze kterých si můžete sestavit profil studenta MBA. Porovnejte, nakolik se shodujete s „typickým studentem“ a zkuste si udělat základní představu o lidech, kteří MBA studují.Dozvíte se o procentuálním zastoupení studentů dle pohlaví, věku nebo profese a další zajímavé údaje.

29.1.2015 v 12:50 | Karma: 9,43 | Přečteno: 1193x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Evžen Korec na téma: „pravdy a lži na trhu s nemovitostmi"

Úspěšný český podnikatel, majitel developerské společnosti Ekospol. Po absolvování Karlovy univerzity pracoval v Československé akademii věd, kde v roce 1986 získal vědeckou hodnost kandidáta věd (CSc.). 

14.1.2015 v 17:45 | Karma: 10,07 | Přečteno: 988x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Vladimír Dlouhý na téma: „Můj život v politice“

Ekonom, bývalý ministr a místopředseda vlády. Po absolvování studia ekonomie na Vysoké škole ekonomické v Praze, působil jako pedagog na VŠE. V letech 1984–1989 se stal vědeckým pracovníkem, později zástupcem ředitele Prognostické

9.10.2014 v 11:10 | Karma: 9,81 | Přečteno: 594x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Dalibor Dědek na téma: „Postřehy Dědka z cesty životem“

Úspěšný český podnikatel a miliardář Dalibor Dědek začínal v automobilce LIAZ. V roce 1983 získal inženýrský titul na ČVUT (obor mikroelektronika), v roce 1990 založil v Jablonci nad Nisou firmu Jablotron.

22.9.2014 v 17:17 | Karma: 13,69 | Přečteno: 732x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Ondřej Hartman na téma: „Obchodování na měnovém trhu FOREX“

Ondřej Hartman je úspěšný profesionální obchodník na finančních trzích, zejména na forexu. Založil první server věnovaný forexovému a komoditnímu obchodování www.FXstreet.cz.

18.9.2014 v 13:56 | Karma: 10,48 | Přečteno: 1216x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Margareta Křížová na téma: "Vzdělanost současných manažerů"

Margareta Křížová, MBA Partnerka společnosti CEAG, absolventka Školy mezinárodních a veřejných vztahů a Executive MBA na ESCEM School of Business and Management /University of New York/ Prague.

14.8.2014 v 17:23 | Karma: 13,56 | Přečteno: 1048x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Margareta Křížová na téma: "Můj život investora"

Margareta Křížová, MBA Partnerka společnosti CEAG, absolventka Školy mezinárodních a veřejných vztahů a Executive MBA na ESCEM School of Business and Management /University of New York/ Prague.

9.6.2014 v 16:50 | Karma: 10,56 | Přečteno: 668x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Mgr. Jindřich Král na téma "Rekodifikace soukromého práva 2014"

Mgr. Jindřich Král je partnerem advokátní kanceláře Glatzová & Co. V roce 2002 úspěšně absolvoval studium na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Vedle toho studoval též v Marburgu na Philipps-Universität.

25.3.2014 v 10:28 | Karma: 6,26 | Přečteno: 466x | Diskuse| Ostatní

Ondřej Hykel

Vladimír Železný na téma "Můj život v médiích a politice"

PhDr. Vladimír Železný, český podnikatel, politik a generální ředitel televize Barrandov, se narodil v roce 1945 v Samaře. Vystudoval Institut osvěty a novinářství (dnešní FSV) na Univerzitě Karlově v Praze.

6.3.2014 v 16:59 | Karma: 13,50 | Přečteno: 537x | Politika

Ondřej Hykel

Olga Kupec na téma "Jak být úspěšnou ženou-manažerkou".

Dr. Olga Kupec je jednou z mála žen, které se dokázaly svou pílí a specifickým zaměřením prosadit na předních manažerských postech v oboru ryze technického směru. Její zájem o techniku i ekonomii ji přivedl ke studiu fyz

3.3.2014 v 12:30 | Karma: 10,09 | Přečteno: 1056x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Klára Gajdušková na téma „Korporátní komunikace“

Mgr. Klára Gajdušková je od roku 2000 ředitelkou úseku firemní komunikace České spořitelny, kde zodpovídá za interní komunikaci, externí komunikaci a  CSR. Je předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny.

13.2.2014 v 16:20 | Karma: 9,16 | Přečteno: 666x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Jan Přeučil na téma: "Rétorika"

Jan Přeučil je mužem jedinečného charakteru a nenahraditelného šarmu, který svým hlasem, výrazem i uměním získat si na svoji stranu široké publikum svých posluchačů, působí na českých jevištích více jak 50 let. 

9.1.2014 v 16:37 | Karma: 13,03 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Kultura

Ondřej Hykel

Nový občanský zákoník 2014

Vzhledem k významným legislativním změnám, které přinesl od 1 .1. 2014 nový občanský zákoník, jsem si pro Vás připravili několik stěžejních informací a přehled nejzásadnějších úprav, které by neměly uniknout nikomu, kdo se ve sféře byznysu pohybuje.

6.1.2014 v 11:32 | Karma: 10,78 | Přečteno: 1075x | Ekonomika

Ondřej Hykel

František Grunt na téma: "Můj život v marketingu"

PhDr. František Grunt MBA aktuálně zastává pozici marketingového managera ve společnosti ACTIVE 24, která pomáhá vytvářet globální internetovou síť a mimo jiné patří mezi celoevropsky nejvýznamnější poskytovatele služeb v oblasti

8.11.2013 v 18:11 | Karma: 4,81 | Přečteno: 489x | Ekonomika

Ondřej Hykel

Petr Sedláček na téma "Propojení byznysu a alternativních přístupů"

Petr Sedláček je uznávaný kouč, lektor a terapeut, který působil mnoho let v nadnárodních společnostech na vyšších manažerských pozicích s mezinárodní odpovědností.  

4.11.2013 v 21:44 | Karma: 8,69 | Přečteno: 553x | Ekonomika
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 746x
Marketingový specialista
Profil: LinkedIn

Seznam rubrik